سایت زومیت

سایت زومیت

سایت زومیت - فناوری - روش های کسب و کار _ مطالب مدیریت _ آموزش بازاریابی
سایت زومیت

سایت زومیت

سایت زومیت - فناوری - روش های کسب و کار _ مطالب مدیریت _ آموزش بازاریابی

روایت یک شاعر ارمنی از جنگ

روایت یک شاعر ارمنی از جنگ

مجموعه شعر «اسب‌ها در خواب، شاعران را سواری می‌دهند» شامل 100 شعر کوتاه است که در فصل پاییز توسط نشر چشمه منتشر می‌شود.

واهه آرمن در گفتگو با ایلنا؛ به یک مجموعه شعر تازه اشاره کرد و گفت: مجموعه شعر «اسب‌ها در خواب، شاعران را سواری می‌دهند» روایت جنگی بی‌پایان است که هر از گاهی در گوشه‌ای از دنیا درمی‌گیرد و عده‌ای در شعله‌های آتشش می‌سوزند و عده‌ای با آتش و خاکستر به جا مانده از آن دست‌هایشان را گرم می‌کنند.


او در رابطه با درونمایه اشعار این مجموعه افزود: درونمایه‌ی اصلی مجموعه «اسب‌ها در خواب، شاعران را سواری می‌دهند» احساسات و اندیشه‌های اجتماعی، فلسفی، سیاسی و عاشقانه‌ی سربازی شاعر است که گاهی به دلخستگی و گاهی به شوریدگی او می‌انجامد.


آرمن ادامه داد: این مجموعه شامل حدوداً 100 شعر کوتاه است که بین سال‌های 90 تا 93 سرودم. «اسب‌ها در خواب، شاعران را سواری می‌دهند» در دو بخش به نام‌های «شاعری در سنگر» و «سربازی در کتابخانه» گردآوری شده است.


او با اشاره به مجموعه شعر -یادداشت‌های خود با نام «دوست دارم گاهی شاعر نباشم» گفت: این مجموعه سال 1391 توسط نشر نگاه در 36 قطعه منتشر شد و در سال 92 به چاپ دوم رسید. برای چاپ سوم، 13 قطعه به آن اضافه کردم که در مجموع شامل 49 قطعه می‌شود. این مجموعه در چاپ سوم خود شامل دفتر اول و دفتر دوم است که دفتر دوم شامل 13 قطعه اضافه شده است.




  

این شاعر در رابطه با ادبیات امروزِ ارمنستان گفت: من در ایران زندگی می‌کنم و تاکنون ارمنستان را ندیده‌ام و اطلاعات من از کتاب‌هایی برمی‌آید که از طریق اینترنت به دستم رسیده است. اما در رابطه با شعر این سرزمین باید بگویم که نسل تازه‌ای از شاعران و نویسندگان روی کار آمده‌اند که خوب کار می‌کنند و جای پیشرفت دارند.


او افزود: به لطف چندتن از مترجمان ارمنیِ ایرانی، داستان‌ها و رمان‌های خوبی از این زبان به فارسی ترجمه شده است و می‌توان گفت در زمینه ادبیات داستانی خارق‌العاده هستند. شاعران ارمنی نیز خوب کار می‌کنند و عموماً‌ به سبک آزاد و سپید شعر می‌گویند و کمتر شعر کلاسیک می‌سرایند. در واقع شرایط و موقعیت و زمان به شکلی است که شاعر باید بتواند به دور از قید و بند و عروض و قافیه حرفش را بزند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.